Ik maakte kennis met de werken van Patrick Feys op een zondagochtend tijdens een tentoonstelling. Wat bedoeld was als een vluchtig bezoekje werd een bijzondere ervaring die nog lang bleef nazinderen.  Wie het werk van Patrick Feys wil begrijpen, moet bereid zijn in zichzelf te kijken.

Vanaf de eerste ontmoeting ervaart de toeschouwer de kracht die uitgaat van het subtiel spel der tegendelen.

Dualiteit is alomtegenwoordig maar de tegendelen houden zich zo in evenwicht dat je niet kan ontkomen aan de onderliggende boodschappen.

 

De kunstwerken zijn eigenlijk stuk voor stuk voorzien van een raadsel. Het zijn als het ware gecodeerde boodschappen die je pas kan begrijpen na een intuïtief zelfonderzoek.

Op het eerste zicht zie je een beeld, een kunstwerk. Maar naarmate je het object meer in je toelaat, begint het te bewegen en te communiceren met je innerlijke. Het beeld wordt een spiegel voor je eigen ik. Om het voor de hand liggend te maken, maakt de kunstenaar de beelden monumentaal. Je aanschouwt geen miniaturen, maar kunstwerken die de maten van een mens dragen, of zelfs overstijgen.

De vraag die je bij het werk kan stellen is dan ook niet : "wat bedoelt de kunstenaar daarmee?" , maar wel: "Wat roept het kunstwerk bij mij op?". Welke informatie brengt Patrick Feys met zijn kunst in mij naar boven.

 

Deze informatie kan elke dag anders zijn. Omdat elke toeschouwer elke dag anders is, zal het spanningsveld, de kracht van het kunstwerk, anders inwerken. Je voelt jezelf en het kunstwerk werkelijk evolueren als je aandachtig en open toekijkt.

 

Sommige beelden stralen een fenomenale kracht uit. Ze illustreren de kundigheid van Patrick Feys om driedimensionale vormen met elkaar in relatie te brengen en zo een spanning te veroorzaken.

Het spanningsveld deint dan tot ver buiten het kunstwerk uit. Het kan een ingrijpende verandering teweegbrengen in de toestand van de aanschouwer. De werken roepen rust op of verinnerlijking, vreugde, zelfliefde, respect, daadkracht of verbondenheid. Het zijn hogere toestanden die de mens verheffen boven dit aardse bestaan.

 

Ook al staan de werken meestal op een smalle basis, ze blijven sterk verankerd in de materie.  De keuze voor inox, metaal en glas staat garant voor die verankering. En het is juist door die verankering dat het geheel zich zo vrij en speels kan voelen.

 

De ontwerpen voor de kunstwerken groeien bij Patrick Feys meestal vanuit een ingeving die dan als schets op papier word gezet. De schetsen worden verder uitgewerkt tot het monumentale beeld geboren wordt. Patrick Feys staat eigenhandig in voor het concretiseren van zijn werken. Lassen, schuren, schilderen zijn hem niet vreemd en maken deel uit van het proces dat hij met zijn beeld doormaakt.

 

Kijken naar kunst wordt een ontdekkingsreis naar jezelf en de kunstenaar is het medium die onvertaald de boodschappen aanreikt.

 

Luc Desmet.